Wednesday 7 January 2009

Tabung Peduli Palestin


"Tabung Peduli Palestin"
PKPMI & KUMNOMA
dengan kerjasama Masjid An-Nur melalui
ta'mir Masjid Muhajirin
Mengalu-alukan sumbangan berupa wang daripada semua ahli PKPMI & KUMNOMA.

Mangsa di Palestin sememangnya bukan ayah kita,bukan ibu kita,bukan adik beradik kita...tetapi mereka tetap saudara kita yang tidak mempunyai apa-apa pertalian darah selain status mereka sbg manusia biasa yang berperasaan seperti kita. Kita disini hidup bergembira, tenang dan mewah. Fikirkanlah keadaan mereka yang hidup dalam serba kekurangan, dengan gelaran pelarian dan tidak pernah duduk dgn tenang walau sesaat pun..Kita sibuk membazirkan duit kita dengan membeli-belah di MATOS ,membeli rokok,belanja kawan dan sebagainya...Tetapi pernahkah kita berfikir sejenak bahawa duit itu akan menjadi lebih bermakna jika diberikan kpd org yg lebih memerlukan. Bagi mereka sekeping roti bagaikan seguni emas bahkan lebih berharga daripada emas.

Tuhan Maha Esa, mungkin apa yang orang-orang di Palestin alami skrg boleh terjadi kepada kita. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku selepas ini kpd kita. Berfikirlah dari tempat mereka. Apa yang anda akan harapkan?

Marilah sama-sama kita berbakti kepada saudara-saudara kita di Palestin. Yang penting di sini adalah keikhlasan kita untuk memberi bukannya siapa yang memberi. Agama,bangsa,bahasa dan warna kulit bukanlah satu halangan untuk berbuat baik sesama manusia. Darah yg mengalir di tubuh mereka dan kita tetap berwarna merah.

Walaupun kita tidak mampu lap air mata mereka dengan tangan kita sendiri, marilah kita kembalikan senyuman mereka dgn menghulurkan bantuan dalam bentuk wang.

Sumbangan boleh dikumpulkan kepada setiap wakil angkatan seperti berikut selewat-lewatnya hari Sabtu (10 januari 2009):::

KOAS dan 2005: Saudari Shamim dan Saudari Faizah Syuhadah
2006: Saudari Aimi dan Saudari Mastura
2007: Saudara Firdaus dan Saudari Hazirah
2008: Saudara Akmal dan Saudari Alia

Sesungguhnya Tuhan memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya, dan menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya, dan Dialah jua sebaik-baik Pemberi rezeki.

2 comments:

Anonymous said...

jom same2 qta menyumbang..... ;)
buat something.......

Anonymous said...

assalamualaikum & slmt sjhtra.

setiap hari kita hanya mampu membaca kisah-kisah kekejaman di Gaza,menatap potret-potret air mata dan darah penduduk palestin.slps itu, apa yang kita buat? menahan sedu?..dan kemudian lupakan seketika?

Setiap detik mereka diselubungi ketakutan. mereka umpama tikus yg terperangkap di rumah sendiri. perumpamaan ini nampak sadis tapi hakikatnya memang sedemikian.

Zionis Israel itu pengecut sebenarnya. Mereka bunuh orang-orang awam yang tidak berdosa. Itu bukanlah perwira, itu pengecut!kejam!

..dan kita pula hanya hanyut dalam dunia sendiri? berhiburan di sana sini? tidakkah kita umpama antah nasi yang tidak berguna dan terbuang? ..hanya melihat,meratap tapi tidak berbuat apa2. hinanya 'kita' itu.

Bagi Muslim, hafallah doa qunut nazilah dan baca di setiap rakaat terahir slepas rukuk dalam solat2 fardhu. Lakukanlah juga solat hajat. Sesungguhnya DOA adalah SENJATA org mukmin.

..dan kpd semua, bersamalah kita memboikot produk2 Yahudi/ISrael/Amerika.. kalau tidak sanggup melawan kemahuan sendiri, maka usahlah pertikaikan orang lain yang mboikot. Memang susah nak jatuhkan ekonomi mereka bilamana segelintir sahaja yang bertindak, tapi, sekurang-kurangnya kita BERUSAHA.

Untuk tabung derma ni, bermurah hatilah. Kalau boleh makan dan shopping sampai beratus ribu rupiah, apalah sangat untuk menyumbang kpd orang yang lebih layak menerima bantuan di sana.
Wallahu'alam.
wslm.